Виставкова робота


 2017 рік Креативні і сучасні форми роботи в сучасній бібліотеці

1.Акції:
 – «Бібліотечні сутінки»
 – «Буккросинг»
 – «Лібмоб»
- «Підвішена книга». Суть цієї акції – популяризація читання. Будь-який читач може на один тиждень «підвісити»  свою найулюбленішу книгу зі своїм відгуком, рецензією. Акцію можна проводити не тільки у стінах бібліотеки, а і в онлайні – на сторінках соцмереж. Рекомендують  проводити цю акцію приблизно 3 місяці, а за результатами проведення можна скласти рекомендаційні списки улюблених книжок активних читачів-учасників, а також скласти рейтинг най-най-цікавіших книг вашої бібліотеки. Результат акції – активізація читання, збільшення кількості книговидач на абонементі; складення читацьких рейтингів найцікавіших книг і найактивніших читачів, проведення творчих конкурсів за самими читаючими книгами.
 – Флешмоб
 – Бібліо-кросс – акція, спрямована на залучення до  читання книг з однієї тематики, або за конкретний час. Виграє той читач, який прочитає найбільшу кількість книг.
 2. Наочна пропаганда, Виставки:
 – Виставки однієї книги;
 – Виставки – інсталяції з будь-якої теми;
 3. Огляди, Реклама книги, бібліотеки:
 – Бібліофреш – (від англійського слова fresh – свіжий) – бібліографічний огляд новинок.
 – Бібліошопінг , Книжковий аукціон – ігрова форма реклами книги. Кожен учасник представляє по одній раніше прочитаній книзі так, щоб у присутніх виникло бажання її «купити» – прочитати. Виграє той, хто набрав найбільше голосів учасників.
 – Бібліокафе або книжкове кафе – ігровий варіант інформаційної роботи зі старшокласниками, де на «закуску» подають пізнавальну літературу, на «основну страву» можна запропонувати  найцікавіші книги вашого фонду (як класику, так і сучасну літературу), а на десерт – найновіші книги.
 – Флешбук презентація чи знайомство з цікавими книгами за допомогою ілюстрацій, особистих вражень про книгу.
 – Книжковий дрес-код – форма бібліотечного заходу, під час якого презентують саме ті книги, які можна вважати обов’язковою складовою сучасної людини.
 – Буктрейлер невеликий відеоролик, який включає в себе найяскравіші моменти книги, візуалізує її зміст. Основне завдання – представити читачеві книгу і рекомендувати її до прочитання. Тривалість букрейлера – не більше 3-х хвилин.
 – Бібліотечне графіті  якщо є можливість, можна запропонувати своїм активним читачам прикрасити стіни бібліотеки чи книжкові полиці власними малюнками. Це буде і реклама книги чи улюбленого героя, і реклама бібліотеки, адже діти будуть передавати інформацію про свою «творчість» друзям, батькам, однокласникам.
 4. Масова робота:
 – Библіо-Квест («пошук»),  Бібліо-Кешинг (сховище) , Бібліо-занурення,      Бібліо-Бродилки – інтерактивні пригодницькі ігри, учасники яких пересуваються пунктами, знаходять і виконують завдання, долають перешкоди в рамках загального сценарію. Та група учасників, яка досягає фінішу першою – отримує змогу розгадати головну таємницю і отримати супер-приз. Бібліо-занурення має відмінність: команди учасники відшукують інформацію, кожна за своєю темою, у будь-яких джерелах. Наприклад: тема «Метелики» – команда шукає все про метеликів у книгах, періодиці, інтернеті, електронному каталозі….
 – Літературна Печа-куча (у перекладі з японської – «болтовня») – це представлення коротких доповідей, спеціально обмежених за формою і тривалістю. Літературна печа-куча проходить у традиційному форматі: учасники готують доповіді, доповнюючи їх яскравими презентаціями із 20 слайдів. Час для показу і представлення одного слайду 20 секунд. Тож виступ одного учасника займає приблизно 6-7 хвилин. Теми виступів можуть бути найрізноманітнішими і від улюблених книг чи героїв до улюбленого хобі. Між виступами учасників аудиторія може обмінюватися думками чи ставити запитання.
 – Літературний ярмарок комплекс невеликих, але різнопланових заходів, які проходять одночасно. Це можуть біти вікторини, конкурси, зустрічі з цікавими людьми, номери художньої самодіяльності, ігри, розіграші призів.
 – Книжковий, поетичний батл, батл цікавих фактів змагання між окремими читачами, кожен з яких «захищає» свою книгу, вірш чи цікавий факт.  Може проводитися за певною темою.
 – Бібліотечний журфікс  зустрічі з цікавими людьми різноманітних професій, які проводяться в один, заздалегідь обраний день, і супроводжуються широкою рекламою.
 – Бібліотечний Non–stop –  під час цього заходу бібліотека протягом дня представляє собою майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з цікавими творчими людьми.
 – Скайп-спілкування, скайп-зустрічі – проходять у форматі зустрічі  читачів з читачами, читачів з письменниками.
 – Літературні, тематичні вечірки – зустрічі друзів, знайомих для обговорення літературних творів, обміну думками і книгами (яких немає у фонді б-ки). Мета заходу – провести зустрічі читачів у дружній, легкій формі.
 – Літературні вибори – захід, присвячений виборам, шляхом голосування за лідера серед літературних героїв. Напередодні потрібно  провести виборчу агітаційну кампанію,  де кандидатами будуть літературні герої – ваші читачі.
 – Літературний пеленг – пошук нових літературних імен, читачів
 – Літературні піжмурки – бібліотекар пропонує читачам – дітям взяти додому і прочитати книги із спеціальної підбірки, де книжки будуть обгорнуті щільним папером і читачі не будуть знати назви книг. Потім можна провести ігрову програму, де бібліотекарі будуть ставити запитання, а читачі вгадувати і тим самим знайомитися  зі своїми «секретними» книгами. Як варіант, читачі можуть ще й відшукувати книги у фонді бібліотеки.
 – Літературний слем  – форма роботи, спрямована на розвиток творчості читачів. Це літературне змагання, в центрі якого є презентація власних творів, де кожен з учасників читає свої твори у різних номінаціях, отримуючи бали від журі.
5. Бібліотека за межами бібліотеки:
 – Бібліотечний, літературний десант виїзний захід з метою інформування користувачів про книги, послуги.
 – Бібліотечний бульвар захід, який проводиться на вулиці з метою реклами книги та читання.
 – Бібліотечні акції.

Відкриття бібліотечних лавок, дворів.




методичні рекомендації

Серед наочних форм популяризації документів найважливіше місце посідає книжкова виставка -  традиційна форма роботи бібліотек, один із основних  засобів впливу на інформаційну поведінку читача.
Як же зробити традиційні для бібліотеки книжкові виставки цікавими для читачів? Якими вони мають бути? Як сформувати і оформити книжково-ілюстративну експозицію, щоб розкрити фонди бібліотеки? Пропонуємо вашій увазі методичні рекомендації, які допоможуть вам у вирішенні поставлених питань.

Книжкова виставка – це публічна демонстрація спеціально підібраних і систематизованих творів друку і інших носіїв інформації, що рекомендуються користувачам бібліотеки для огляду, ознайомлення. Виставка передбачає безпосередній показ книг або матеріалів, що розкривають їх зміст у формі зручній для наочного сприйняття. Успіх виставкової діяльності підвищується, якщо вона реалізується у взаємозв'язку з іншими видами бібліотечного обслуговування – бібліографічного і фактографічного.
Існують деякі основні вимоги, які обов’язкові для підготовки, організації книжкових виставок.
Завдання і мета виставки – максимально розкрити фонди бібліотеки, привернути до них як найбільше користувачів, а також надати найбільше інформації з тієї чи іншої теми.
Основні вимоги до бібліотечної виставки: комфортність, наочність, доступність, оперативність.
Під час підготовки книжкової виставки найголовніше – визначити її цільове призначення, тобто добре продумати, з якою метою і для якої категорії користувачів ми її створюємо.
Бібліотечні виставки підрозділяються на:
*    Виставки нових надходжень
*    Ретроспективні виставки
*    Тематичні (галузеві та універсальні)
За тематикою представлених документів книжкові виставки можуть бути різноманітними:
*    Універсальні виставки нових надходжень
*    Тематичні виставки, присвячені міжнародним і внутрішнім подіям
*    Тематичні виставки, присвячені знаменним датам
*    Тематичні виставки соціальної проблематики
*    Виставки краєзнавчого характеру
*    Виставки, пов`язані з проведенням дозвілля, захопленнями, самодіяльною творчістю
*    Галузеві виставки
*    Виставки, пов`язані з рекламою бібліотеки та бібліотечних послуг
Класифікація книжкових виставок надзвичайно широка: за періодичністю, характером представлених документів та ін. Класифікація книжкових виставок добре описана в підручниках і практичних посібниках

Книжкова виставка: технології

     Пропонуємо ознайомитися з алгоритмом дій по створенню виставки.

*    Визначення, уточнення і узгодження теми, цільового та читацького призначення.

*    Попереднє знайомство з темою, визначення напряму пошуку, кола джерел, структури виставки.

*    Виявлення і перегляд методичних рекомендацій, бібліографічних покажчиків за темою виставки.

*    Виявлення необхідних документів у ДБА бібліотеки, підбір документів у фонді бібліотеки.

*    Перегляд, відбір та групування літератури у відповідності зі структурою виставки.

*    Визначення назв розділів, підбір цитат, ілюстрацій, предметів.

*    Оформлення виставки.

*    Реклама виставки.

*    Доукомплектування виставки.

*    Облік ефективності виставки.

Корисні поради

Назва виставки має бути лаконічною, (не перевищувати 5 слів), оригінальною, але зрозумілою і опосередковано відображати цільове та читацьке призначення.
При оформленні виставки треба пам’ятати, що велика кількість виставлених книг розсіює увагу читачів. На одній виставковій полиці доцільно експонувати 3-5 книг.
Найбільш оптимальна кольорова гама виставки – використання двох – трьох кольорів. Виставка має приваблювати своєю яскравістю і образністю, але не дратувати крикливістю та строкатістю. При виборі кольорів для виставки враховується інтер’єр приміщення бібліотеки в цілому (стіни, підлога, меблі, штори, світильники тощо).
При оформлені виставок важливо передати елементи колориту тієї епохи, яку відображає книжкова експозиція. Цього можна досягти за допомогою фотографій, ілюстрацій, добору шрифтів і кольорів заголовка.
Ефективність виставок підсилює вміло підібраний предметний ряд: ілюстрації, фотографії, предмети, композиції з квітів, драпіровки та ін.







Виставка в бібліотеці як витвір бібліотечного мистецтва
Інтерес до виставки визначається не кількістю представлених видань, а тим, як уміло вони подаються, наскільки образно передається основна тема, вдало сполучаються документи, графічні, допоміжні матеріали. Тема, назва, ілюстровані елементи, оформлення, мають викликати у читача бажання познайомитися з представленими книгами. Якість книжкових виставок визначається новизною та оригінальністю.
Виставка-вікторина передбачає наявність запитань вікторини і літератури, яка допоможе читачеві дати відповіді на них. Доповнює виставку яскраве звернення до користувачів із запрошенням до участі у вікторині.
Виставка - діалог – це представлення на одному виставковому просторі двох точок зору, часто кардинально протилежних, творів двох авторів з протилежними поглядами на проблему, питання. Користувачі можуть висловити свою думку за допомогою ручки і паперу, які є поряд з виставкою.
Виставка-роздум передбачає вибір цікавої для користувачів теми, наявність декількох точок зору на цю тему (з представленням відповідної літератури), звернення до користувачів, у якому пропонується взяти участь в обговоренні.
Виставка-вернісаж передбачає демонстрацію картин або репродукцій, який супроводжується експозицією літератури про художників – авторів представлених творів, про їх життя, творчість, про напрями у мистецтві.
Експрес-виставка – це позапланова оперативна виставка з актуальної теми, книги, статті, цікавої публікації.
Виставка-досьє є виставкою документів, фактів, даних, творів з певного питання, за допомогою яких користувачеві надається можливість самостійно визначити свою позицію, дати відповідну оцінку подій, явищу.
Виставка-хобі – виставка аматорської творчості читачів, бібліотекарів, мешканців села. Поряд з книгами, що рекомендуються, розміщуються предмети, виготовлені за порадами, рецептами з цих книг.
Виставка одного жанру представляє книги одного жанру. Це можуть бути виставки фантастичної літератури, детективів, авантюрного, історичного роману, та ін.
Виставка-порада містить фактографічну інформацію з актуальних питань, наприклад, поради фахівців „Як розвинути пам’ять” або „Як розвинути техніку швидкого читання”, увагу тощо. Підрозділи цієї виставки мають назви у вигляді запитань. Вона супроводжується списком рекомендованої літератури.
Виставка-екскурсія. Це книжкові виставки з «зупинками», побудовані і оформлені у вигляді екскурсій. Переважно виставки - екскурсії використовують в бібліотеках для розкриття фондів краєзнавчої літератури.
Виставка-реклама в практиці роботи бібліотек навчальних закладів, зазвичай, покликана популяризувати сферу діяльності свого закладу. Наприклад, День бібліотечного працівника, педагога, працівника сільського працівника та ін.
Виставка-реквієм оформляється для вшанування пам`яті та днів скорботи.
Виставка-презентація. Це може бути виставка нової книги, журналу або газети, яка розкриває зміст видання, рубрики, тематику представляє їх авторів. Наприклад, «Знайомтесь: новий підручник».

Виставка-портрет. Може бути присвячена письменнику або видатній людині. Вона робить акцент на індивідуальній особистості. Представляє літературу про саму особистість. На виставці використовується ілюстративний матеріал, фотографії, предмети, які розкривають яскраві сторони героя виставки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий